רקע כללי
עוסק מורשה זוהי הגדרה מבחינת מע"מ בלבד. עוסק מורשה (בניגוד לעוסק פטור), חייב לגבות תשלום מע"מ בגין הכנסותיו, ובמקביל, גם רשאי להתקזז על מע"מ בגין רכישותיו והוצאותיו העסקיות.
בנוסף למע"מ, עוסק מורשה מחויב לתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי (כמו עוסק פטור).
גובה התשלומים בשוטף (מקדמות) למס הכנסה ולביטוח לאומי, נקבעים בהתאם לרווח (הכנסות פחות הוצאות) השנתי המשוער.
נקודות חשובות:
- תכנון מס (מושג שיכול להיות קצת מרתיע, אך יש לו המון חשיבות!) - יש לעקוב אחר הכנסות העסק, ובמידה וההכנסות המשוערות השתנו (עלו או ירדו) יש לשקול להגיש בקשה להקטנת/הגדלת מקדמות למס הכנסה/ביטוח לאומי, על מנת לשלם מקדמות התואמות את גובה ההכנסות ולצמצם את הפרשי המס שיהיו לאחר סיום השנה בעת הגשת הדו"ח השנתי.
חשוב לציין, שכיון שמדובר בהערכות, בסוף השנה לאחר הגשת הדוח השנתי, במידה ויתברר ששילמתם יותר מידי מקדמות מס הכנסה או ביטוח לאומי במהלך השנה, ההפרש יועבר אוטומטית לחשבון הבנק שלכם. ובמידה ויתברר ששילמתם מעט מידי מקדמות, יהיה צורך לשלם את ההפרש. - אחד ההבדלים המהותיים בין עצמאי לשכיר - בניגוד לשכירים שמקבלים תלוש שכר ויודעים "על השקל" כמה מיסים הם משלמים כל חודש, אצל עצמאים זה עובד בצורה שונה. עצמאי לעולם לא יכול לדעת "על השקל", בזמן אמת, כמה מיסים הוא צריך לשלם, כיון וזה תלוי ברווח השנתי שיהיה לו (ובעוד כמה פרמטרים). רק בסוף השנה, לאחר הגשת הדו"ח השנתי, אפשר לדעת (בדיעבד) כמה מיסים צריך לשלם בדיוק.
לעצמאים כמעט תמיד יהיו הפרשי מס כלשהם בסוף השנה, ואחת המטרות המשותפות שלנו היא לצמצם את ההפרשים האלו כמה שאפשר. - מעבר לעוסק פטור - אפשר לחזור להיות מוגדרים כעוסק פטור, רק לאחר שנתיים מלאות בהן ההכנסות בעסק לא עברו את תקרת ההכנסות של עוסק פטור (נכון לשנת 2022, התקרה היא 102,292 ₪ בשנה).
להדרכה מלאה שהעברנו בנושא ההבדלים בין פטור למורשה והמעבר ביניהם >> לחצו כאן
לאילו רשויות עוסק מורשה מחויב לשלם מסים?
- מע"מ (מס ערך מוסף) - עוסק מורשה מחויב לגבות מלקוחותיו 17% מע"מ, ולהעביר את הסכומים האלו למע"מ כל חודשיים.
במקביל, עוסק מורשה יכול לקזז את המע"מ שהוא עצמו שילם עבור ההוצאות שרכש בעסק שלו. כלומר, ככל שיהיו לכם יותר הוצאות בעסק, כך המע"מ שתשלמו ירד.
הכי פשוט לחשוב על זה כסוג של צינור. בעל העסק משמש עבור מע"מ כ"צינור" להעברת אותם 17% הקבועים בחוק.
חשוב להבין את נושא המע"מ כדי לתמחר את השירותים/מוצרים שלכם בהתאם. כלומר, במידה ואתם מעוניינים לקבל 1,000 ₪ עבור השירות שלכם, עליכם לגבות מהלקוח 1,170 ₪ (1,000 + 17% מע"מ). ה-170 ₪ שקיבלתם אינם שלכם. הם שייכים למדינה, ואתם רק "שומרים" עליהם עד שיגיע תאריך הדיווח והתשלום למע"מ.
כדי להתנהל נכון, יש לשמור את סכומי המע"מ בחשבון הבנק ולא להשתמש בהם, על מנת שתוכלו לשלם את המע"מ בזמן.
אנחנו ממליצות בחום להעביר את סכומי המע"מ לפיקדון יומי בבנק כדי שלא יצטברו בחשבון ולא יהיה "פיתוי" להשתמש בהם.
למידע נוסף על מע"מ באתר רשות המיסים >> לחצו כאן - מס הכנסה - מס המשולם באחוזים משתנים לפי הרווח (הכנסות פחות הוצאות), ולא לפי ההכנסות. כלומר, ככל שיהיו לכם יותר הוצאות בעסק, כך מס ההכנסה שתשלמו ירד. וככל שיהיו לכם יותר הכנסות בעסק, מס ההכנסה שלכם יעלה.
מס הכנסה של עצמאים משולם בצורת מקדמות, בדר"כ אחת לחודשיים. המקדמות נקבעות לפי ההכנסות וההוצאות המשוערות בעסק. ניתן לשנות את המקדמות במהלך השנה, במידה וההכנסות ירדו/עלו.
חשוב לדעת, לאחר הגשת הדוח השנתי, מס הכנסה בודקים האם שילמתם יותר מידי או פחות מידי מס הכנסה במהלך השנה. ובהתאם לכך, אתם עשויים לקבל החזר מס או חיוב במס.
למידע נוסף איך מחושב מס הכנסה >> לחצו כאן
למחשבון מס הכנסה (מתאים גם לעצמאים וגם לשכירים) >> לחצו כאן - ביטוח לאומי - מחושב לפי אחוזים משתנים מתוך הרווח (הכנסות פחות הוצאות), ולא מתוך ההכנסות. כלומר, ככל שיהיו לכם יותר הוצאות בעסק, כך דמי הביטוח הלאומי שתשלמו ירדו. וככל שיהיו לכם יותר הכנסות בעסק, הם יעלו.
ביטוח לאומי של עצמאים משולם בצורת מקדמות, אחת לחודש. המקדמות נקבעות לפי ההכנסות וההוצאות המשוערות בעסק. ניתן לשנות את המקדמות במהלך השנה, במידה וההכנסות ירדו/עלו.
חשוב לדעת, שלאחר הגשת הדוח השנתי, ביטוח לאומי בודקים האם שילמתם יותר מידי או פחות מידי דמי ביטוח במהלך השנה. ובהתאם לכך, אתם עשויים לקבל החזר או חיוב.
למידע נוסף איך מחושב ביטוח לאומי >> לחצו כאן
למחשבון ביטוח לאומי לעצמאים >> לחצו כאן
הפקת מסמכים
- קבלה - יש להוציא קבלה מיד בעת קבלת תשלום (תקבול) כלשהו מלקוח, בכל אמצעי תשלום (מזומן, אשראי, אפליקצית תשלום, צ'ק, העברה בנקאית, מטבע דיגיטלי וכו').
- חשבונית מס - יש להוציא חשבונית מס בעת קבלת התשלום בפועל מהלקוח, לדוגמה צ'ק שנפדה (תקף לעוסקים מורשים עם מחזור הכנסות שנתי של עד 2 מליון ₪). תאריך החשבונית יהיה תאריך קבלת התשלום ולא תאריך מתן השירות ללקוח. המע"מ ישולם לפי התאריך של חשבונית המס.
- חשבונית מס קבלה - מסמך אחד שכולל גם חשבונית מס וגם קבלה, וכך אתם חוסכים ומפיקים מסמך אחד במקום שני מסמכים נפרדים. לפי חוק, יש להוציא חשבונית מס קבלה מיד בעת קבלת התשלום מהלקוח. עסקים של נותני שירותים, עושים בדר"כ שימוש רק בחשבונית מס קבלה כדי לחסוך זמן וניירת.
תאריך החשבונית מס קבלה יהיה תאריך קבלת התשלום ולא תאריך מתן השירות ללקוח. המע"מ ישולם לפי תאריך החשבונית מס קבלה. - חשבונית זיכוי - במידה וצריך לזכות את העסקה מסיבה כלשהי, מפיקים ללקוח חשבונית זיכוי על כל סכום העסקה, או על חלק מהסכום.
- חשבונית עסקה / חשבון עסקה - מסמך שאינו חשבונאי. סוג של דרישת תשלום ביניכם לבין הלקוח. אין צורך להעביר את חשבוניות העסקה לרו"ח.
הוצאות
- עבור כל הוצאה הקשורה באופן ישיר לעסק (הוצאה הכרחית לצורך ייצור הכנסה), יש לשמור את חשבונית המס / קבלה המקורית. חשבונית המס / קבלה חייבת להיות על שמכם או על שם העסק.
- בכל חשבונית הוצאה חייבים להופיע הפרטים הבאים: שם, תאריך, מהות ההוצאה, סכום.
- במקרים מסוימים, ניתן להכיר גם בהוצאות מעורבות. לדוגמה, חלק יחסי מהוצאות החשמל בדירת המגורים, עבור מי שיש לו חדר עבודה בבית.
- הוצאות שאינכם בטוחים אם קשורות לעסק או לא - תמיד כדאי לשאול אותנו. בשביל זה אנחנו כאן :)
- למדריך הוצאות מוכרות >> לחצו כאן
- רישום הוצאה פרטית כהוצאה עסקית היא עבירה פלילית! ויכולה במקרים קיצוניים להוביל למאסר בפועל.
ניהול ספרים
- שמירת מסמכים - החוק דורש לשמור את כל המסמכים והקבצים הקשורים לניהול העסק במשך
7 שנים לפחות. יש לדאוג לגיבוי הקבצים, כולל מסמכים שהופקו במערכת הפקת מסמכים, כגון חשבונית ירוקה (אין צורך להדפיס פיזית את החשבוניות שאתם שולחים ללקוחות, רק לדאוג לגיבוי דיגיטלי של הקבצים). - תיק תיעוד חוץ - קלסר שבו מתויקות כל חשבוניות המס/קבלות הפיזיות בגין ההוצאות של העסק (חוצץ נפרד לכל שנה). כמובן שאין צורך להדפיס חשבוניות דיגיטליות שקיבלתם, אך יש צורך לדאוג לגיבוי ממוחשב מלא שלהן (במקרה של ביקורת).
- ספר הזמנות - ישנם עסקים מסוימים (בדר"כ נותני שירותים שמבצעים את השירות לא בנוכחות הלקוח) שצריכים לנהל גם ספר הזמנות.
יש להפיק מסמך הנקרא "הזמנה", עבור כל עבודה/פרויקט שסוגרים עם לקוח.
במסמך ההזמנה, צריכים להיות שלושה נתונים: תאריך, שם הלקוח, תיאור השירות שניתן.
אפשר להפיק את ההזמנה במערכת הפקת המסמכים הרגילה שלכם (חשבונית ירוקה / icount / פינבוט וכו'), ואין חובה לשלוח את ההזמנה ללקוח. - ישנם סוגי עסקים ספציפיים שעליהם לנהל פנקסים נוספים (רופאים, פסיכולוגים, יצרנים ועוד), ויש לבחון כל מקרה לגופו. לדוגמה, סוכן ביטוח צריך לנהל בנוסף לעיל, גם ספר פוליסות ביטוח.
- לידיעה - עוסק מורשה מחויב לנהל את רישום ההכנסות וההוצאות בתוכנת הנהלת חשבונות מוכרת שאושרה ע"י מס הכנסה.
דיווחים לרשויות
מס הכנסה
- מקדמות שוטפות - תשלום מקדמות אחת לחודש/חודשיים בהתאם לקביעת מס הכנסה.
המקדמות משולמות בצורה של אחוז מסויים ממחזור ההכנסות בעסק.
לדוגמה: המחזור (הכנסות בלבד) בחודשים ינואר ופברואר היו 10,000 ₪ והמקדמות שנקבעו הינן 6%. לכן, עד ל-15/3 יש לדווח מקדמות למס הכנסה בסכום של 10,000×6%=600.
התשלום בפועל נעשה על ידינו באמצעות הרשאה לחיוב חשבון. הרשאה חד פעמית שנותן בעל העסק למס הכנסה דרך האזור האישי באתר הבנק שלו. משמעות ההרשאה היא שמס הכנסה רשאי למשוך כסף מחשבון הבנק של בעל העסק, אך ורק בהתאם לדיווח של רואה החשבון.
איך להגדיר הרשאה לחיוב חשבון >> לחצו כאן - דו"ח שנתי - כל בעל עסק מחויב להגיש אחת לשנה דוח הכולל את כל ההכנסות וההוצאות שהיו במהלך השנה שהסתיימה. הדוח מתייחס לכל התא המשפחתי, כלומר, יכלול גם את הכנסות בן/בת הזוג (רק במידה ובני הזוג רשומים "נשואים" במשרד הפנים).
הדוח כולל את כל ההכנסות מכל סוג שהוא, כולל הכנסות שאינן מעבודה.
יש להגיש את הדוח עד לתאריך 31/5, אבל לכל מי שמיוצג ע"י רו"ח יש אורכות אוטומטיות להגשת הדוח גם לאחר 31/5 (בדרך כלל עד 31/12). - הצהרת הון - דוח הכולל את כל הנכסים וההתחייבויות של העוסק כולל בן/בת זוג. יש להגיש הצהרת הון רק בהתאם לדרישת מס הכנסה (תקבלו מכתב, אל דאגה).
רוב העצמאים מקבלים דרישה להצהרת הון, מספר חודשים לאחר שפתחו את העסק, ולאחר מכן מגיעה דרישה להצהרת הון אחת ל- 5 שנים בדר"כ
לסרטון שלנו עם הסבר מפורט יותר על הצהרת הון >> לחצו כאן
- יש לשלם דמי ביטוח לאומי עד ה-15 בכל חודש. הסכום נקבע ע"י ביטוח לאומי בהתאם לרווח הצפוי (הכנסות פחות הוצאות).
אי תשלום (או תשלום בדיעבד) עלול לפגוע בכם בצורה בלתי הפיכה בנושאים שונים, למשל: דמי לידה, תאונות עבודה, דמי פגיעה, קצבאות נכות ועוד. - דמי הביטוח הלאומי הינם סכום קבוע בש"ח, ולא אחוז מסוים מההכנסות (כמו מקדמות מס הכנסה).
- התשלום בפועל נעשה על ידכם באמצעות כרטיס אשראי (לא מומלץ) או באמצעות הרשאה לחיוב חשבון (קוד המוסד של ביטוח לאומי לצורך פתיחת הרשאה לחיוב חשבון: 28900).
- במידה ויש לכם הוראת קבע/הרשאה לחיוב חשבון לביטוח לאומי (דרך הבנק או דרך כרטיס אשראי), יש לוודא שהתשלום אכן יורד כל חודש.
- יש להכנס לאיזור האישי באתר ביטוח לאומי, ולבדוק האם הכתובת לשליחת דואר, היא אכן הכתובת הנכונה שלכם. לאיזור האישי >> לחצו כאן
- למחשבון ביטוח לאומי לעצמאים >> לחצו כאן
מע"מ - דיווח אחת לחודש/חודשיים בהתאם לקביעת מע"מ.
עוסקים המדווחים אחת לחודשיים, ידווחו עד ל-15 בכל חודש אי-זוגי.
התשלום בפועל נעשה על ידינו באמצעות הרשאה לחיוב חשבון. הרשאה חד פעמית שנותן בעל העסק למעמ דרך אתר הבנק שלו. משמעות ההרשאה היא שמס הכנסה רשאי למשוך כסף מחשבון הבנק של בעל העסק, אך ורק בהתאם לדיווח של רואה החשבון.
איך להגדיר הרשאה לחיוב חשבון >> לחצו כאן
שימו לב! בכל 1 לחודש אי-זוגי תקבלו מאיתנו תזכורת להעביר את כל מסמכי ההכנסות וההוצאות של החודשיים שהסתיימו. ניתן להעביר אלינו את המסמכים עד ל-5 לחודש.
הוצאות שיועברו אחרי ה-5 לחודש יכנסו לדיווח הבא.
לאחר מספר ימים, תקבלו מאיתנו מייל עם סכומי התשלום ותתבקשו לאשר את הסכומים במייל חוזר. רק לאחר אישורכם, יבוצע הדיווח והתשלום למע"מ בפועל (ללא אישור שלכם בכתב, לא נוכל לבצע את התשלום בפועל).
חובות וזכויות נוספות
פנסיה
- לפי החוק, עצמאים מחויבים להפקיד סכומים לפנסיה מידי שנה, בהתאם להכנסותיהם.
ניתן להפקיד פעם אחת בשנה את כל הסכום, או כל חודש, לבחירתכם (4.45% מהרווח). - לגבי עצמאי שהוא גם שכיר - במידה וההפקדות כשכיר עברו את הסכום שחובה להפקיד כעצמאי, אז אין חובה להפריש עוד כעצמאי.
- בכל שנה בחודש נובמבר, אנחנו מבצעות בדיקה וחישוב של הסכום המומלץ להפקדה ספציפית עבורכם, ומעדכנות אתכם במייל מסודר בנושא.
- לפי החוק, עצמאי שלא יפקיד לפנסיה מסתכן בקנס של 500 ₪ לשנה (רק במידה והרווח השנתי כעצמאי היה מעל 63,600 ₪).
- ההפקדות לפנסיה עשויות לתת לך הטבות מס (חיסכון במס), תלוי בכמה פרמטרים שונים.
- איך מפקידים בפועל? פונים לסוכן ביטוח או לאחת מחברות הביטוח/בתי ההשקעות ומבקשים להפקיד.
- איך בוחרים היכן כדאי להפקיד? נכנסים לאתר מיי גמל נט, ובודקים את התשואות של חברות הביטוח והמסלולים השונים.
קרן השתלמות (תפקידו תפקידו תפקידו!)
- עצמאים יכולים (לא חובה, אבל מומלץ!) להפקיד עד 18,960 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2022) לקרן השתלמות וליהנות מהטבות מס מאוד משמעותיות בטווח הארוך (פטור מלא ממס רווח הון בעת משיכת הכספים שנצברו).
- ניתן למשוך את הכסף מקרן ההשתלמות בתום 6 שנים. או לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות, במידה ואתם צריכים את הכסף לפני שעברו 6 שנים.
ובכל מקרה, לא כדאי לפתוח את הקרן לפני שעברו 6 שנים. - אם יש לכם אפשרות, עדיף להפקיד את כל הסכום כבר בתחילת השנה, כדי ליהנות מהתשואות לאורך השנה.
- איך מפקידים בפועל? פונים לסוכן ביטוח או לאחת מחברות הביטוח/בתי ההשקעות ומבקשים להפקיד.
- איך בוחרים היכן כדאי להפקיד? נכנסים לאתר מיי גמל נט, ובודקים את התשואות של חברות הביטוח והמסלולים השונים.