רקע כללי
עוסק פטור זוהי הגדרה לצרכי מע"מ בלבד. עוסק פטור, פטור מתשלום מע"מ, כלומר אינו משלם מע"מ בגין הכנסותיו, אך במקביל, גם אינו רשאי להתקזז על מע"מ בגין רכישותיו והוצאותיו העסקיות.
עם זאת, עוסק פטור מחויב לתשלומי מס הכנסה וביטוח לאומי (כמו עוסק מורשה).
גובה התשלומים (מקדמות) למס הכנסה לעוסק חדש, נקבעים בהתאם לגובה המחזור השנתי המשוער שעליו הצהיר בעל העסק בעת פתיחת התיק. גובה התשלומים (מקדמות) לביטוח לאומי נקבעים בהתאם לגובה ההכנסה החייבת (הכנסות פחות הוצאות) המשוערת שעליה הצהיר בעל העסק בעת פתיחת התיק.
מטרת הרישום כעוסק פטור היא להקל על עוסקים "קטנים" בעלי מחזורי מכירות נמוכים, ונועד לפטור את העוסק מדיווחים שוטפים למע"מ.
נקודות חשובות:
תכנון מס (מושג מרתיע עם המון חשיבות!) - יש לעקוב אחר הכנסות העסק, ובמידה והמחזור המשוער השתנה (עלה או ירד) יש לשקול להגיש בקשה של הקטנת/הגדלת מקדמות למס הכנסה/ביטוח לאומי, על מנת לשלם מקדמות התואמות את גובה ההכנסות ולצמצם את הפרשי המס שיהיו לאחר סיום השנה בעת הגשת הדו"ח השנתי.
מעבר לעוסק מורשה - במידה ומחזור העסקאות עולה ומתחיל להתקרב לתקרה של עוסק פטור (נכון לשנת 2018, התקרה הינה 99,003 ₪ בשנה), יש לבחון את המצב העסקי ולהחליט האם כדאי לשנות את הסיווג לעוסק מורשה, או לחילופין לשלם רק את המע"מ באופן חד פעמי בגין ההכנסות שעברו את התקרה, ולהישאר עוסק פטור. יש לבחון כל מקרה לגופו.
רישום העסק כעוסק פטור זוהי צורת ההתאגדות הזולה ביותר מבחינת עלויות תפעול חשבונאיות (שכר טרחה לרואה חשבון).
עוסק פטור יכול לנכות את מלוא ההוצאה המוכרת כולל המע"מ ששילם (בניגוד לעוסק מורשה). כלומר, תשלומי המע"מ מהווים הוצאה מוכרת לצרכי מס הכנסה (משפיע לבסוף על תשלום המס בפועל).
התנהלות שוטפת
1. הכנסות
עבור כל תשלום (מזומן/אשראי/צ'ק/העברה בנקאית וכו') שמתקבל, יש להפיק קבלה ללקוח ולשמור העתק. מומלץ מאוד להשתמש בקבלות דיגיטליות, משתלם ויעיל יותר מפנקס קבלות פיזיות, ולא פחות חשוב, שומר על סביבה ירוקה J אבל לשיקולכם.
עוסק פטור אינו רשאי להוציא חשבוניות מס בגין עסקאותיו, אלא קבלות בלבד (בניגוד לעוסק מורשה).
על מנת לגבות את התשלום מהלקוח, עוסק פטור רשאי להוציא דרישת תשלום (חשבונית עסקה) שבה הוא מודיע ללקוח מהו סכום התשלום.
צ'ק דחוי - במידה וקיבלתם ביום 1/1/18 צ'ק דחוי לתאריך 1/2/18, יש להוציא קבלה ללקוח בעת קבלת הצ'ק (1/1/18) ולכתוב בקבלה מהו מועד פירעון הצ'ק.
ביטול עסקה - במידה וכבר הוצאתם קבלה ללקוח, אך העסקה התבטלה מסיבה כלשהי, יש לבקש את הקבלה חזרה מהלקוח או להחתימו על מסמך שבו הוא מאשר שהעסקה התבטלה.
אם הייתם עוסק מורשה, הייתם יכולים להוציא חשבונית זיכוי, אך אתם עדין לא.
2. הוצאות
עבור כל הוצאה שקשורה לעסק (הוצאה הכרחית לצורך ייצור הכנסה), יש לשמור את חשבונית המס המקורית (או קבלה, במידה ורכשתם מעוסק פטור). על חשבונית המס להיות על שמכם/שם העסק.
ניתן להכיר גם בהוצאות מעורבות. לדוגמה, הוצאות חשמל בדירת המגורים, עבור מי שעובד מהבית, מוכרות כחלק יחסי של חדר העבודה מתוך סה"כ החדרים בבית.
הוצאות שאינכם בטוחים אם קשורות לעסק או לא - תמיד עדיף לשמור, ולקראת הדוח השנתי רואה החשבון בודק בראיה שנתית אילו הוצאות ניתן להכיר לצורכי מס בדוח השנתי.
3. ניהול ספרים
ניהול פנקס קבלות ידני, או דוח הכנסות אוטומטי במקרה של קבלות דיגיטליות.
ניהול תיק תיעוד חוץ - קלסר שבו מתויקות כל החשבוניות מס/קבלות בגין ההוצאות השונות, עדיף בהפרדה לפי חודשים.
רישום הכנסות והוצאות חודשיות (עדיף באקסל). יש לתעד, מספר קבלה/חשבונית, שם הלקוח/ספק, תאריך, סכום, וכו'.
ישנם סוגי עסקים שעליהם לנהל פנקסים נוספים. למשל, סוכן ביטוח חייב לנהל בנוסף לעיל, גם ספר פוליסות ביטוח.
לידיעה - עוסק מורשה מחויב לנהל את רישום ההכנסות וההוצאות בתוכנת הנהלת חשבונות מוכרת שאושרה ע"י מס הכנסה, וזהו בעצם ההבדל המהותי בהתנהלות בין עוסק פטור למורשה. ומכן גם ההבדל בין שכר הטרחה לרואה החשבון של עוסק פטור (תשלום מינימלי) לעומת עוסק מורשה.
דיווחים
1. מס הכנסה
מקדמות שוטפות - תשלום מקדמות אחת לחודש/חודשיים בהתאם לקביעת מס הכנסה.
המקדמות הינן אחוז מהמחזור.
לדוגמה: המחזור (הכנסות בלבד) בחודשים ינואר ופברואר היו 10,000 ₪ והמקדמות שנקבעו הינן 6%. לכן, עד ל-15/3 יש לדווח מקדמות למס הכנסה בסכום של .
לאחר פתיחת התיק במס הכנסה והגשת כל המסמכים הנדרשים, תקבלו מכתב שבו מצוין גובה תשלום המקדמות (יתכן ולא תצטרכו לשלם מקדמות בכלל) וסוג המעמד שלכם.
לאחר ביצוע התשלום, יש לשמור את אישורי התשלום באופן מסודר.
דו"ח שנתי - כל בעל עסק מחויב להגיש אחת לשנה דוח הכולל את כל ההכנסות וההוצאות שהיו במהלך השנה הקודמת. הדוח מתייחס לכל התא המשפחתי, כלומר, יכלול גם את הכנסות בן/בת הזוג.
יש להגיש את הדוח עד לתאריך 30/4 או עד לתאריך 31/5 (במידה ומחויב בהגשת דוח מקוון).
הצהרת הון - דוח הכולל את כל הנכסים וההתחייבויות של העוסק כולל בן/בת זוג. יש להגיש הצהרת הון רק בהתאם לדרישת מס הכנסה (תקבלו מכתב, אל דאגה).
רוב העוסקים מקבלים דרישה להצהרת הון, מספר חודשים לאחר שפתחו את העסק, ולאחר מכן מגיעה דרישה להצהרת הון אחת ל- 5-7 שנים בדר"כ.
2. ביטוח לאומי - תשלום מקדמות אחת לחודש בהתאם לקביעת ביטוח לאומי.
המקדמות הינן סכום קבוע בש"ח ואינן תלויות בהכנסה השוטפת של העסק (בשונה ממקדמות מס הכנסה). לאחר פתיחת התיק בביטוח לאומי והגשת כל המסמכים הנדרשים, תקבלו מכתב שבו מצוין גובה תשלום המקדמות (יתכן ולא תצטרכו לשלם מקדמות בכלל) וסוג המעמד שלכם.
לאחר ביצוע התשלום, יש לשמור את אישורי התשלום באופן מסודר.
3. מע"מ - דיווח אחת לשנה עד לתאריך 31/1 בשנה העוקבת של מחזור העסקאות (הכנסות) שהיו בעסק בשנה הקלנדרית שחלפה (1/1 - 31/12). דיווח זה נקרא "הצהרת עוסק פטור".